Bewustwordingscampagne De Goede Nieuwe Tijd gelanceerd

Na meer dan een jaar voorbereidend werk werd daar in het bijzijn van een breed netwerk van betrokken de bewustwordingscampagne gelanceerd.

“Samen maken we de toekomst!” Met die woorden rondde men donderdag 11 mei enthousiast af in een volle Rabobankzaal in Het Diekhuus in Middelharnis. Na meer dan een jaar voorbereidend werk werd daar in het bijzijn van een breed netwerk van betrokken, lokale partijen bewustwordingscampagne ‘De Goede Nieuwe Tijd’ gelanceerd. De campagne roept iedereen op Goeree-Overflakkee op om het gesprek aan te gaan over de oude dag.

De Goede Nieuwe Tijd-campagne is ontstaan vanuit het actieprogramma Toekomstbestendig leven op Goeree-Overflakkee

Sinds 2020 werken de lokale organisaties CuraMare, gemeente Goeree-Overflakkee, Oost West Wonen, Stichting ZIJN en Zorggroep Haringvliet samen vanuit de ambitie om Goeree-Overflakkee voor te bereiden op een verouderende maatschappij en om welzijn, wonen en zorg toekomstbestendig te maken. Daarbij worden ze ondersteund door netwerkorganisatie Paulina.nu. Programmamanager van deze aanpak Marlies de Kraauw is blij maar vooral ook trots. “De campagne is gestart! Dat is fantastisch”, zegt ze enthousiast. “Achter de schermen gebeurt er in samenwerking tussen de verschillende organisaties al heel veel. Inmiddels zijn er zelfs al meer dan 20 organisaties die hun bijdrage leveren aan deze gezamenlijke aanpak. Nu is daar ook echt het moment en de fijne kans om richting inwoners de urgentie te kunnen laden.” Marlies vertelt dat we (ook) op Goeree-Overflakkee te maken hebben met een dubbele vergrijzing. “De groep ouderen wordt groter en de gemiddelde leeftijd komt steeds hoger te liggen. Dat vraagt veel van de samenleving zoals wij die hebben ingericht. Zo staat bijvoorbeeld de zorg op ons eiland onder druk en zijn er niet genoeg woningen, mantelzorgers en vrijwilligers. Door vooruit te denken, met elkaar in gesprek te gaan, te plannen én actie te ondernemen bereiden we ons voor op de dag van morgen. Zo creëren we samen die goede nieuwe tijd.”

Projectleider van de bewustwordingscampagne Jan van Gurp vertelt dat de campagne in de maanden mei en juni goed zichtbaar is op Goeree-Overflakkee

Hij verzekert ons dat ook na die periode De Goede Nieuwe Tijd zichtbaar zal zijn en blijven, maar dat er de komende weken bewust extra aandacht op wordt gevestigd. “Inwoners kunnen De Goede Nieuwe Tijd-campagne de komende tijd onder meer tegenkomen in de lokale kranten, op digitale borden verspreid over het eiland en via online advertenties op social media en websites. Ook delen we via onze social media kanalen en de website degoedenieuwetijd.nl meerdere video’s met daarin inspirerende verhalen van de lokale ambassadeurs Corine, Hans en Klaas.” Jan is blij met de verhalen van deze betrokken inwoners. “Mooi om te zien dat zij hun persoonlijke verhaal aan de inwoners op Goeree-Overflakkee willen vertellen. De herkenbaarheid ervan zet de campagne echt kracht bij. We hopen dat dit de inwoner motiveert om zelf actie te ondernemen en erover in gesprek te gaan met anderen.” Jan geeft aan dat de bewustwordingscampagne zich in eerste instantie richt op de leeftijdscategorie 55 jaar en ouder. “Je kunt het niet precies met een schaartje knippen. Iedereen wordt ooit oud en zal na moeten gaan denken over de oude dag. De een sneller dan de ander.” Jan noemt als laatst nog de gesprekskaartjes die men aan kan vragen. “Leuk, laagdrempelig en vooral ook erg nuttig zijn de gesprekskaartjes die op de website van De Goede Nieuwe Tijd aangevraagd kunnen worden. Er staan vragen op als ‘Waar denk jij aan bij gelukkig oud worden?’ en ‘Wanneer begin jij met de voorbereiding op je oude dag?’. In gesprek gaan over ouder worden kan soms lastig zijn. Deze gesprekskaartjes helpen om het gesprek te voeren.”

‘We hechten veel waarde aan bewustwording onder de inwoners van Goeree-Overflakkee’

“In 2050 is 25% van de inwoners op Goeree-Overflakkee 65 jaar of ouder”, geeft burgemeester Ada Grootenboer aan. “Dat betekent dat we in de komende jaren steeds meer zorgvragen gaan krijgen. Terwijl er op dit moment al zorgen zijn over de krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte gaat door de vergrijzende samenleving alleen nog maar meer toenemen. In 2012 waren er nog 4 werkenden voor iedere 65-plusser, in 2040 is dat aantal afgenomen naar 2. We zullen bewuster met onze eigen gezondheid om moeten gaan en wat eerder én vaker stil moeten staan bij de toekomst. Wat kun je nu bijvoorbeeld al zelf doen om zo lang mogelijk in je eigen huis te kunnen blijven wonen. Zonder dat je daarbij te veel afhankelijk wordt van anderen. We moeten ook kijken hoe we traditie (omzien naar elkaar) kunnen combineren met innovatie (technische hulpmiddelen). We hebben het samen in de hand. Samen zijn we verantwoordelijk voor hoe ‘De Goede Nieuwe Tijd’ eruit komt te zien. Daarom ben ik erg verheugd met de lancering van de bewustwordingscampagne. Nu is het moment om er met elkaar over te praten en echt iets te gaan doen.”

De kracht van samenwerking:

Bijdragen aan ons initiatief?