Aafke (42) heeft jarenlange ervaring in de zorg. Ze werkte niet alleen als zorgmedewerker, maar ook als mantelzorger voor haar vader. Innovaties zoals beeldzorg spelen hierbij een belangrijke rol: “Door beeldzorg behouden mensen die zorg nodig hebben meer eigen regie.”
Al van kleins af aan speelt zorg een belangrijke rol in het leven van Aafke: “Mijn moeder werkte vroeger in het ziekenhuis en als vierjarig meisje riep ik al dat ik zuster wilde worden!”
Doordat Aafke’s vader al op jonge leeftijd hulpbehoevend werd, zorgde Aafke al van jongs af aan voor hem. “Ik heb veel voor mijn vader mogen zorgen. Ook de laatste tien jaar was ik mantelzorger voor mijn vader. Dat heeft mijn zorghart nog sneller laten kloppen.”
Anderhalf jaar geleden stapte Aafke over naar de beleidsmatige kant van de zorg. “Uit eigen ervaring merkte ik dat de zorg schreeuwt om verandering.” In haar nieuwe rol denkt Aafke mee hoe de zorg toekomstbestendig en van hoge kwaliteit kan blijven. Innovatie speelt hierbij een cruciale rol, zegt Aafke: “Zonder innovatie wordt de zorg steeds verder uitgekleed en verhoogt de werkdruk van het personeel.”
Een geslaagd voorbeeld van innovatie in de zorg is beeldzorg. “Tijdens de coronapandemie ontstond beeldzorg als middel om kwetsbare mensen in de zorg op afstand te helpen om besmetting te voorkomen.”
In het begin was het zoeken naar de juiste inzet van beeldzorg. Uiteindelijk bleek het inzetten van een centraal beeldzorgteam het meest effectief. “Een centraal beeldzorgteam heeft tijd voor de cliënt en kan in alle rust naar de kern van het probleem vragen.” Inmiddels omarmen zowel de cliënten als het personeel beeldzorg als prettig hulpmiddel.
Uit onderzoek bleek dat cliënten beeldzorg als persoonlijker ervaren dan fysieke zorg. Dit verraste Aafke: “Cliënten ervaren de rust van het één-op-één gesprek als heel prettig.” Daarnaast ontstonden er andere gesprekken doordat cliënten bij beeldzorgmedewerkers geen tijdsdruk ervaren. “Hierdoor kom je sneller tot de kern van het probleem.”
Een andere mooie bijkomstigheid van beeldzorg is dat het de eenzaamheid van cliënten verkleint. “Met ‘de Kompaan’ (tablet) kunnen cliënten hun sociale netwerk uitbreiden. Cliënten kunnen beeldbellen met kleinkinderen of familie die ver weg woont.”
Daarnaast kunnen cliënten onderling in contact komen via de Kompaan. “Er zit een kletsknop op ‘de Kompaan’ (tablet). Een cliënt kwam hierdoor in contact met een oud klasgenoot van zestig jaar geleden. Deze dames bellen elkaar nu elke week!”
Het voordeel van innovatie in de zorg is dat het leidt tot meer zelfredzaamheid van cliënten. “We kijken op afstand met ze mee. Cliënten dienen bijvoorbeeld zelf hun medicatie toe waardoor ze langer zelfstandig blijven.”
“Soms zit het verschil in de kleine dingen,” beaamt Aafke. “Als je fysieke zorg verleent, wil je mensen helpen en ondersteunen. Je zet bijvoorbeeld ook nog even een kopje thee voor ze. Maar juist voor deze handelingen is het belangrijk dat cliënten dit zo lang mogelijk zelfstandig blijven doen.” Verschillende innovaties kunnen dit stimuleren.
Aafke adviseert andere zorgverleners om creatief na te denken over innovatie in de zorg. “Innovaties hoeven helemaal geen technische hoogstandjes te zijn.” Volgens Aafke kunnen kleine hulpmiddelen al een groot verschil maken. “Denk bijvoorbeeld aan een pakpaal voor mensen die moeilijk uit hun stoel of bed kunnen komen of een robotstofzuiger. Je kan van alles verzinnen om mensen op een slimme en veilige manier thuis te laten wonen.”
Deel jouw verhaal op de website van De Goede Nieuwe Tijd.
Meld je aan en deel jouw verhaal